Wat zien we als we virtueel door het Stationsgebied wandelen? Deel 2: De Gender

Een virtuele wandeling rond de nieuwe Gender levert een aantal vragen over het ontwerp van het Stationsgebied op.

Hier uitgewerkt zijn:

  • Wandelaars en toeristen

Start nu het tool op:

Dus: start de Digital Twin maar eens op en wandel mee door de 3D 360 virtuele tour van het Stationsgebied.

Kijk op de Brug van het Stationsplein naar het Westen.

Als je na het starten van de Digital Twin vanaf de brug van het  Stationsgebied naar links in de richting van de Bijenkorf kijkt dan zie je het stuk waar de Gender boven de grond komt. Een idyllisch stukje Eindhoven met een meter of drie breed water. Aan de rechterkant zijn drie traptreden te zien om van een breed voetgangersgebied op straatniveau naar Gender-waterniveau te komen. Op die trap kun je lekker even met je hoofd in de zon en je voeten in het water verpozen om je hittestress te bestrijden.

Drie traptreden is iets meer dan een halve meter tussen straatniveau en waterniveau. Als een wandelaar in een stevige regenbui even snel wil oversteken van het terras-aan-de-overkant naar het Stationsplein en meer aandacht heeft voor het verkeer of zijn telefoon, dan kukelt hij zomaar voorover in de plomp. We weten niet hoe diep de Gender wordt maar we gokken op een halve meter. Er zijn bevolkingsgroepen genoeg te vinden die dan misschien niet meer op de kant kunnen komen aan de straatkant een meter hoger. Gelukkig is aan de andere kant van de Gender het trappetje waar ze wel op kunnen klauteren.

Kijk op de Brug van het Stationsplein naar het Oosten.

Draai je nu om op de brug van het Stationsplein en kijk richting Dommel. De Gender is nu ineens een stuk grimmiger. Het trappetje aan de stationskant is verdwenen want er is hier minder ruimte voor de Gender. Het voetgangersgebied gaat zonder waarschuwing over in de lagergelegen Gender. Als je misstapt dan lig je in de Gender maar je komt er niet meer uit. Mensen met kinderen of kleinkinderen voelen hier hun angst opkomen. Slechtzienden trappen er met open ogen in. Dit is gewoon gevaarlijk.

Een stukje verder loop je langs het Studentenhotel en Lichthoven. Volgens de ronkende popup van Lichthoven komt hier een bruisende plint. Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Tussen de gebouwen en de Gender is maar een paar meter ruimte en daarin is veel groen en een gevaarlijk smal paadje langs de Gender gedesigned. Ook is er nog ruimte voor een terrasje volgens de Digital Twin. Dat past niet!

Een smal paadje langs een hoog gebouw dat nergens naar toe gaat zal niet zorgen voor de gewenste reuring. Waarom zou je daar langs lopen? Onderweg is niks en aan het eind is ook niks. Het wordt een morsdood stukje Eindhoven.

Veiligheid.

Rond de Gender zal een hek moeten komen om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Het gebied moet immers ook veilig zijn bij regen en sneeuw en ijzel voor iedereen die daar loopt.
Je zou natuurlijk kunnen beweren dat mensen die in gevaar kunnen komen dan maar aan de Noordkant van het station moeten blijven, maar dat ruikt naar discriminatie.

Het is aan te bevelen om dat hek nu meteen in te plannen. Daar kan nu meteen budget voor vrijgemaakt worden. Nu zijn de kosten nog beperkt en je hebt nog wat mogelijkheden om de  minst onacceptabele variant te bouwen die voldoet aan alle veiligheidseisen. Merk op dat we praten over een kilometer hekwerk, dat wil je niet twee keer moeten aanleggen. En ja, de werkelijkheid zal er aanzienlijk minder idyllisch uitzien dan de huidige Digital Twin.

Je kunt ook dit probleem de hoek in bullshitten maar zodra de eerste slechtziende letseladvocaat met gebroken enkels de Gemeente aanklaagt moet dat hek er toch komen. Regeren is vooruitzien. Toch?

Een reactie

  • Bob

    Ik zie een parallel met de ‘iconische’ fietsbrug over n/2 a/2. Terechte kanttekening Wim. Ik verwacht ook niet dat het hek uiteindelijk ontbreekt. Maar voor het plaatje is een hek aanzienlijk minder aantrekkelijk.

Laat een antwoord achter aan Bob Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *