30 is het nieuwe 50, hoe dan ?

Fietsburgemeester – Foto: Theo Visser

Aangewakkerd door het klimaatalarm en de fijne demonstratie op het Stadhuisplein, herinner ik me de aangenomen motie van GroenLinks / SGP;30 is het nieuwe 50.

Ik zie het al helemaal voor me, de maximum snelheid binnen de bebouwde kom wordt 30 km/uur met uitzondering van enkele wegen waar het 50 km/uur blijft. Dat geldt dan voor de Rondweg in Eindhoven denk ik.

Driewerf hoera ! Schreeuw ik uit mijn dakraam na negen uur s’avonds omdat het dan nog beter klinkt. Het verlagen van de snelheid is beter voor het milieu en preventief voor de verkeersveiligheid de beste optie. Want de impact van een aanrijding bij 50 of bij 30 km/uur dat scheelt een mensenleven.

Hoe kan het toch dat die moties voor zoveel problemen zorgen bij de Gemeente’s. Er komt een hoop enthousiasme los bij de burger en daarna krijgt de Gemeente het verwijt dat er te weinig en te langzaam dingen veranderen.

In de online wandelgangen hoor ik dat Eindhoven bijna klaar is met de bebordingen van de 30 km/uur zones, zo staan we ervoor. Tijdens mijn observaties vanaf mijn fiets, heb ik in Eindhoven nog geen enkele weg gezien die voldoet aan de juiste infrastructuur van een 30 km/uur weg. En zolang de weg niet zo ingericht is wordt er niet gecontroleerd op snelheid.

Belangrijkste agendapunt voor de Gemeente Eindhoven is de doorstroom van de auto’s en de bereikbaarheid van het Centrum. Die is al slecht, die staat zo strak dat je op veel plaatsen de Rondweg niet normaal kan oversteken. Het verlagen van de maximum snelheid vertraagd de doorstroom van de auto nog meer. (Zie de raadsbrief, Verkeer 2021-2023 en evaluatie Taskforce minder. 05/03/21)

In al mijn enthousiasme dringt de werkelijkheid tot me door. Zonder voldoende budget, en met een onderbezette Gemeente, die bovendien Knoop XL nog voor zijn kiezen krijgt. Na het gehannes rond de Vestdijk, de kleur van het asfaltfietspad op de Kanaalstraat en de drempels in de Hertogstraat zal de nieuwe snelheidslimiet van 30 km/uur verdwijnen in de digitale burolades van de welwillende ambtenaren. Ik sluit mijn dakraam en ook maar meteen de gordijnen.

De ruimte en de optie’s om hiermee aan de slag te gaan ontbreken in deze Stad. Het voorstel 30 is het nieuwe 50 is gebakken lucht, als er geen politiek draagvlak is. Eindhoven is een autostad en daarom ben ik Fietsburgemeester geworden. Omdat kinderen in deze Stad recht hebben op fatsoenlijke wegmarkeringen, goede en vrijliggende fietspaden. En een schoolomgeving die geschikt is om zelfstandig in te fietsen.

Sarge Meulman

Fietsburgemeester – Eindhoven

2 reacties

  • Jan van Schijndel

    Goed dat jij je (plaatselijke) fietskennis blijft inzetten. Waar mogelijk springen we samen op de fiets. Te mooi vervoermiddel om niet alle prioriteit hieraan te geven.

  • Bob

    Mooie bijdrage Sarge, dank! En een terecht punt bovendien…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *