Begrijpelijke taal in de medische bureaucratie?

Lang geleden zat je heel lang in de wachtkamer als je een specialist wilde raadplegen. Als moeder met 8 kinderen, en eentje ziek, zat je dan soms een hele dag in de wachtkamer van het ziekenhuis. Niemand had telefoon, laat staan internet of e-mail. Maar hoe het tegenwoordig gaat, dat slaat ook nergens op. Onderstaande mail, kreeg ik ter herinnering aan mijn afspraak in januari dit jaar gemaakt.

=–=-=-=-=-=-=-=-=

Wij willen u herinneren aan uw afspraak met Máxima MC op onderstaande datum en locatie.

datum: maandag 30-8-2021, tijd: 13:50 uur
betreft: afspraak in het ziekenhuis
locatie: Eindhoven routenummer: 097
telefoon polikliniek: (040) 888 56 76

Let op: mogelijk is ter voorbereiding op deze afspraak een eerdere tijd met u afgesproken voor onderzoeken, het invullen van een vragenlijst etc.

U kunt zich op twee manieren aanmelden voor uw afspraak in Máxima MC

  1. Via de aanmeldzuil in de centrale hal bij de hoofdingang. Dit doet u door uw identiteitsbewijs te scannen. U ontvangt daarna een afspraakticket, waarmee u zich vervolgens aanmeldt bij de zuil op de polikliniek.
  2. Online inchecken via het patiëntenportaal MijnMMC: u krijgt een e-mail met een link om online in te checken. Tijdens het online inchecken kunt u uw gegevens controleren. Na controle ontvangt u een QR-code via de e-mail. Met deze code kunt u zich direct bij de zuil op de polikliniek aanmelden. U hoeft zich in dit geval niet aan te melden bij de aanmeldzuil in de centrale hal bij de hoofdingang.Kom niet te vroeg naar de afspraak. Meld u zich uiterlijk 15 minuten voor uw afspraak aan bij de polikliniek. Bent u te vroeg? Neem dan plaats in de centrale hal.

Bereid u goed voor op uw afspraak

Bekijk alstublieft voorafgaand aan uw bezoek de laatste informatie op onze website: www.mmc.nl
Let goed op de locatie waar u verwacht wordt. Klik hier voor de routebeschrijving.Momenteel is alleen de hoofdingang van beide locaties geopend.
Gebruikt u medicijnen? Neem dan uw actuele medicatieoverzicht mee.
Wilt u vooraf uw gegevens inzien? Kijk dan op MijnMMC
Lees hier zes tips om goed voorbereid in gesprek

=-=-=-=-=-=-=-=-=

Dat is toch niet normaal! Wat denk je van mensen die niet goed kunnen lezen, van mensen die slecht Nederlands spreken, of mensen afkomstig uit het buitenland.
Die kunnen hier toch geen touw aan vast knopen!

Hoe dat tegenwoordig gaat, lijkt nergens op. De menselijke maat is zoek!
Zo gaat het op veel gebieden. In het onderwijs, in de ouderenzorg en ook bij de belasting. Mensen die hun best doen, hard werken, niet goed zijn in taal, delven het onderspit.
Als je een kleine boete krijgt, en die vergeet te betalen, en dan telkens een verhoogde boete krijgt, omdat ook de brieven die je daarover krijgt niet begrijpt, dan raak je steeds verder van huis. Tot dakloos aan toe!

Waar zijn we mee bezig? Iedereen gaat er maar van uit dat iedereen een computer heeft en er ook nog mee om kan gaan.
Maar dat is niet zo! Het gemiddelde IQ is 100, maar dat betekent dat een groot deel van de bevolking onder die 100 zit! Wordt daar ook rekening mee gehouden?

En dan heb ik het nog niet over de mensen die geen geld hebben voor een computer of de vaardigheid missen.

Een reactie

  • Mee eens.
    Dit zal niet begrepen worden door een groot deel van de bevolking.
    Zo te zien maakt het Maxima het wel erg verwarrend.
    Het Catrien doet het uiteraard ook per computer maar het is daar ,wat taal betreft, een stukje beter.
    gerrit

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *