Doe maar een pleintje…

Een paar jaar geleden verscheen de reclame “Doe maar een frisje…” van Royal Club voor haar Ginger Ale. Een man die ervoor gewoon maar een frisje te bestellen wordt steeds verrast door wat derden goed genoeg voor hem achten. Zo belandt hij uiteindelijk met een ongewoon (want gedeeltelijk) geschoren koppie aan de rand van een kerncentrale in een wat vreemd blauw pak. “Maak een keuze!”, zo legt een andere man de arme sukkelaar uit.

Doe maar een wattje… (still uit reclame Royal Club)

In Eindhoven is het de gemeenteraad die namens de Eindhovense kiezers keuzes moeten maken, ergens voor moet staan. Daarbij worden zij idealiter geholpen door een ambtenarenapparaat dat hen zo objectief mogelijk en volledig informeert. Inzake het Stadhuisplein is dat blijkbaar extreem moeilijk, zo niet ondoenlijk.

Zo wordt er gesproken over variantenstudies, over ontwerpen om de verhoudingen tussen bouwmassa’s te duiden en pleinfuncties te definiëren. Het levert plaatjes op die de gemeente zelf deelt en die bijvoorbeeld door Stichting Beter Eindhoven is gebruikt voor haar flyer. Steeds wanneer ik hoop op een goede impressie van de toekomstige gebouwen, het liefst in relatie tot het plein, blijft dat uit. Niets dan stilte van de kant van de wethouder, de projectontwikkelaars, de supervisor en de ambtenaren die het klusje beleidsmatig moeten klaren.

In plaats daarvan moeten de raadsleden het doen met fantasieloos ingetekende gebouwen in een abstracte weergave van het Stadhuisplein. En dan niet één versie maar drie, waarbij ook al is bepaald dat geen van de drie het gaat worden. Van een groenplan is geen sprake, de raad moet wethouder Torunoglu op zijn groene woorden geloven ofschoon het erg onwaarschijnlijk is dat het plein zelf zal vergroenen. Wie het waagt een voorschot te nemen op zogenaamde vierde variant wordt met pek en veren besmeurd. Daarvoor is het namelijk officieel te vroeg.

Feitelijk krijgt de raad in een absurd tempo het mes op de keel gezet om te kiezen voor “Doe maar een pleintje…”. Van minimaal drie te realiseren hoge gebouwen liggen de tekeningen klaar. Het minste wat je mag verwachten is dat de raadsleden zich bij het bepalen van hun standpunt baseren op wat al wél bekend is. Toch is er niemand die het voor elkaar krijgt om een samenhangend geheel te presenteren in één prent. Het gaat immers om kwaliteit. Gelooft u het zelf?

+++++

Naschrift:

in de zomermaanden schijnt de zon vanaf een uur of half vier van de kant van het huidige Sendcloud-gebouw (voormalig Stadskantoor). Voor die tijd is de Wal al een paar uur gehuld in schaduw. Of er sprake is van een windverbinding tussen het Clausplein (Regent/Admirant) en het toekomstig Stadhuisplein, dát hoeven we niet uit te rekenen. Dat is een zaak voor het college van 2030 of misschien daarna.

Voor de lol:

Voor de liefhebbers van reclame en marketing én voor de scherpkijkers kun je de reclame van Royal Club hier vinden: https://www.youtube.com/watch?v=eiTeuW_Njss

 

Een reactie

  • Rien Valk

    Bedankt Bob voor weer een mooie bijdrage!

    Ik daag iedere regiobewoner, gemeenteraadslid maar ook de Eindhovense schrijvers op skyscrapercity.com/ uit, om hier met ons, zo als Bob, een andere visie te delen!

    Als laatste nogmaals Digitale Stad Eindhoven heeft geen mening maar biedt al meer dan 25 jaar ruimte aan elke Eindhovenaar en regiobewoner om gedachten, standpunten, ideeën en meer te delen zolang dat fatsoenlijk gebeurt. Dus voelt iemand zich geroepen om een wervend stuk te schrijven liefst met beeldmateriaal over hoe mooi ons Stadhuisplein er in de toekomst uit zal zien hij of zij is welkom waarbij de portalredactie met alle plezier zal ondersteunen mocht dat nodig zijn.

    Graag eerst even dse.nl/schrijf-mee/ en dse.nl/over-ons/ lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.