Eindhoven ons toekomstig stationsgebied

Hoe gaat het gebied rondom ons centraal station er uit zien? Op internet is er van alles over te vinden.  Bekijk  en beluister hoe stedenbouwkundige Kees Christiaanse ons meeneemt in de toekomst. Grootstedelijk wordt het in ieder geval wel. Ook de oude gender komt weer boven water

Mooi om al die plannen voorbij te zien komen. We lezen op DSE graag wat jullie van deze ontwikkelingen vinden.
Zou het ook een populaire woonplek worden voor gezinnen met kinderen? Blijft het ophalen en wegbrengen van familie of geliefden net zo makkelijk als nu? Eindhovenaren die er straks wonen kunnen in elk geval zo op de trein stappen. Zal daardoor in die woonomgeving ook het auto bezit afnemen?

Vanaf de dinsdagmarkt tijdens de corona maatregelen Foto: Rien Valk

Hier is meer informatie te vinden www.lichthoven.nl/nl/kavel-c-d-woningen/ Koop- of huurprijzen zijn nog niet bekend. Blijft de vraag wat het afgelopen coronajaar voor invloed op al die plannen zal hebben.

12 reacties

  • Peter

    De hele woningmarkt is oververhit. Een gemiddeld appartementje in een doorsnee Veldhovense woonwijk is evenveel over de kop gegaan. Dat geldt ook voor de grondgebonden woningen. En dat is geen nieuwbouw, maar zijn gewoon bestaande woningen. Lekker slim om dan tegen woningbouw te zijn omdat het allemaal niet betaalbaar zou zijn voor Jan en Ingrid. Dat is het nu ook al niet. En dat wordt alleen maar minder betaalbaar als er niet gebouwd wordt en de schaarste blijft toenemen. En als de woningen gewoon verkocht worden, is er blijkbaar vraag naar. Er wordt dus niet gebouwd voor de leegstand, maar voor échte woningzoekenden. Of dat nu Jan en Ingrid zijn op een ‘expat’ dat maakt geen donder uit. Het zijn allemaal mensen Rien.

    • Rien Valk

      Peter bedankt voor je reactie.

      Ik ga graag in dialoog. Alleen wordt dat lastig als je mij meteen dit:
      -knip- Lekker slim om dan tegen woningbouw te zijn -knip- aanwrijft!

      Ik ben absoluut niet tegen woningbouw waar wel ik moeite mee heb is de disproportionele hoogte in ons oude centrum, en de daarmee deels gepaard gaande koop en huurprijzen. Ik vrees dat er weinig terecht komt van de voorgespiegelde sociale huur waarmee 20% van de woningzoekende in ons oude centrum terecht zouden kunnen.

      Dat woningen toch verkocht worden tegen woeker prijzen wil niet zeggen dat dat een gezonde situatie is. Sterker nog de risico’s op financiële ellende nemen toe. Ik herinner me de tijd dat rente weer flink opliep en veel mensen hun huis moesten verkopen omdat het niet meer op te brengen was.

      De woningnood is het hoogst bij de midden en lagere inkomens daar moet de focus op gericht zijn.

      • Peter

        Rien,

        Ik denk dat iedereen erover eens is dat de woningmarkt een probleem is op dit moment. De prijzen zijn enorm, maar blijkbaar nog steeds betaalbaar vanwege de lage rente. Ik kan nu een veel duurder huis kopen dan vijf jaar geleden en dan nog steeds lagere maandlasten hebben. Daarnaast is er een krapte op de woningmarkt omdat er de laatste vijf jaar nog nooit zo weinig is gebouwd in Nederland. Het devies is daarom bouwen bouwen bouwen. Dat levert niet alleen netto meer woningen op, maar ook nog eens moderne en duurzame woningen.

        Ik tegenstelling tot jou heb ik wel vertrouwen in dat de afgesproken 20% sociale huur wordt gerealiseerd. En ja, dat is echt een kwestie van vertrouwen. Je vraagt in je bijdrage wat andere lezers van de plannen vinden. Ik vind dat het al te lang heeft geduurd voordat de ruimte rondom het stationsgebied wordt benut. Dit had vijf a tien jaar geleden al gerealiseerd moeten zijn. Dus ja, bouwen maar! En disproportionele hoogte vind ik nietszeggend. De Bruine Heer was ten tijde van de bouw ook disproportioneel t.o.v. de gebouwen van de Demer. We bouwen niet in het verleden, we bouwen niet voor nu, maar we bouwen voor de toekomst. Het stationsgebied inclusief Fellenoord, Prof. Dorgelolaan, Stationsweg vraagt om verdichting. De student tower staat nu eenzaam in de wind, maar over dertig jaar is dit niet meer disproportioneel.

        • Bob

          Nee, zeker niet ‘bouwen maar’. Omdat er in het verleden disproportioneel gebouwd is wil nog niet zeggen dat je dat naar believen kunt/moet blijven doen. Dat geldt ook voor huisjes met tuintje. Of een helihaven in de Genneperparken. Die hebben we daar ooit eentje gehad, dus kan het elders in de stad ook wel.

          Als je op de youtube ‘still’ het stationsgebouw nauwelijks nog kunt identificeren omdat het overschreeuwd wordt door een combinatie van drie, veelvoudig hogere, torens. Dan is proportionaliteit een dingetje. De oplossing in jouw redenering, is dat de rest van de omgeving ook volgezet wordt met dit soort gebouwen en daardoor ontstaat vanzelf een nieuwe proportionaliteit. Als we dat gaan doen is het straks 2050 en worden het Stationsgebouw, de Witte Dame, De Lichttoren en de Ventoseflat tegen de grond geduwd omdat het toch al jaren onzichtbare bouwsels waren die uit de toom vielen. Dat wat we bij eerdere bouwproductie niet goed gedaan hebben (De Bruine Heer?, Admirant en Regent) zou ons toch juist moeten leren om niet op dezelfde voet te blijven doorgaan. Als dit ensemble er toch moet komen, dan zou het op zijn minst verstandig zijn om het eens aan de andere kant van het spoor in te tekenen waar relatief veel ruimte en ‘hoogtelijke vrijheid’ heerst. Ik wil er wel meteen op wijzen dat er ook in Limbeek al mensen wonen. ‘Mensen’ vormen op dit moment in Eindhoven zo’n beetje de enige rekeneenheid die alleen telt bínnenin de bouwontwerpen. Buiten het (toekomstig) bouwkavel wonen er ook wel, maar dat blijken bij nader onderzoek mensen met een acetobacterbesmetting, een bacterie die door heel Nederland voorkomt maar zich alleen in steden lijkt te verspreiden.. De acetobacter is gelukkig een aerobe wat wil zeggen dat ie lucht nodig heeft en uiteindelijk afsterft als je de habitat maar volbouwt. Meestal duikt ie daarna op bij een andere gastheer/gastvrouw. ..

          • Peter

            Bob, disproportioneel is subjectief en wordt door jou anders ingekleurd dan door mij. Jij legt bij disproportioneel de nadruk op de hoogte. Je zegt ‘dit soort gebouwen’ waarmee je doelt op ‘hoogbouw’, of althans hoger dan het naastliggende gebouw (een stationsgebouw, lichttoren etc.). Ik zou disproportioneel liever inkleuren met termen als ‘architectuur’ en ‘vormgeving’. De Bruine Heer is in jouw ogen disproportioneel, maar architectonisch is het een waardevolle toevoeging aan de bouwhistorie van de stad. Je kan het mooi of lelijk vinden, dat is een kwestie van smaak. Maar architectonisch en geschiedkundig is het een zeer belangrijk gebouw.

            En dat geldt eigenlijk voor de gehele ontwikkeling van de stad, en ook de toekomstige ontwikkeling. Eindhoven bestond vroeger uit wat houten huisjes rondom een plein, omringd door een aarden wal. Als we die bouwhoogte en die bouwstijl als ijkpunt hadden vastgehouden voor alle toekomstige gebouwen, dan was Eindhoven momenteel niet meer geweest dan een gehuchtje op de kaart. En dat geldt niet alleen voor bouwhoogte, maar ook voor architectuur. Het moderne stadhuis detoneerde in alle opzichte met de oude historische binnenstad. De Eindhovenaren voelde zich er alles behalve comfortabel bij. En nu staat het gebouw op onze lijst met meest waardevolle gebouwen van de stad.

            Het heeft alles te maken met het verschil in progressief of conservatief denken. Ik weet dat het progressief denken van Eindhoven de stad heel veel heeft gebracht, ondanks dat de kaarten altijd slecht geschud waren voor de stad. Met conservatief denken help je de stad niet vooruit.

            Daaraan wil ik nog toevoegen dat hoogte, in tegenstelling tot wat jij beweert, niet hoeft te betekenen dat lagere naastgelegen gebouwen worden weggedrukt of ondergesneeuwd. In tegenstelling zelfs, deze zullen alleen maar meer gaan contrasteren en daarom meer opvallen.

  • Michel

    Nee, dit is geen fantastische woonplek voor de meeste gezinnen met kinderen. Dat is ook niet de bedoeling. We zitten hier hartje centrum van een groeiende stad. Zelfs al zouden ze hier rijtjeshuizen met tuintjes bouwen, wat an sich natuurlijk volstrekt onrealistisch is, zou dit nog geen fijne woonplek zijn voor gezinnen met kinderen.

    En ja, het autogebruik zal gaan afnemen in het centrum, dat is namelijk in iedere groeiende stad in de wereld het geval. Eindhoven is echt minder uniek dan je denkt wat dat betreft.

    En tot slot: aan de andere kant van het station kun je sowieso prima je kids afzetten. Maar nog beter is het natuurlijk als de kids het OV nemen. Hup, uit die auto allemaal, 1980 is voorbij.. Die auto’s zijn slechter voor onze leefomgeving dan die torens.

    • Rien Valk

      Bedankt voor je reactie Michel,

      Als er al ruimte genoeg is in de appartementen voor gezinnen met kinderen zullen het voornamelijk expats zijn die voor die ruimte de huur kunnen betalen.

      Ben benieuwd naar het afnemend auto gebruik gezien de soms karige OV verbindingen. Een mooi voorbeeld was het gedoe rondom lijn 55 die er voor zorgde dat de oudere medemens winkelcentrum haagdijk niet meer met de bus kon bereiken. http://www.ed.nl/eindhoven/de-bus-is-weer-terug-in-tongelre

      Voor de kids is fietsen natuurlijk nog beter en gezonder

      • Michel

        Nee joh, er komen echt niet alleen expats te wonen. Ik ken zelf al genoeg mensen die daar echt wel willen wonen.
        Ik denk wel dat we het er over eens zijn dat het openbaar vervoer absoluut verbeterd dient te worden. Anders blijft de auto nog te aantrekkelijk.

        • Rien Valk

          Och Michel, hebben de mensen die jij kent dan allemaal zo’n riant inkomen?

          Ik schreef niet voor niets voornamelijk expats, indachtig de torenhoge huur of verkoopprijzen die veel woning zoekende vermoedelijk niet kunnen opbrengen. Gezien de woningnood willen mensen overal graag wonen.
          Daarom lopen de huizenprijzen ook zo schandalig uit de hand ten voordele van de makelaars die ze onderhand per opbod voor de deur van het betreffende huis kunnen verkopen. Hierbij is van een normale waarde stijging geen sprake meer.

          Ben zeer benieuwd wat er van de sociale huur belofte uiteindelijk terecht zal komen.

          • Michel

            Wel goed lezen. Ik schrijf dat ik mensen ken die interesse hebben, niet dat ze het allemaal kunnen betalen. Bovendien zijn de huurprijzen nog niet eens bekend dus waar hebben we het over? Daarbij zullen de huurprijzen, als het geen sociale huur is, sowieso hoog zijn, ongeachte wat er gebouwd gaat worden. Maar alleen sociale woningbouw is ook niet realistisch. Dat deze prijzen een groot probleem zijn ben ik helemaal met je eens. Maar JUIST daarom….laat de mensen met veel geld maar lekker in dit soort projecten wonen, Dan komen er ergens anders misschien weer meer betaalbare woningen vrij. Dat zou nog meer het geval zijn als er in dit soort torens meer koopappartementen komen in plaats van huur. Daar ben ik zeker voor!

            • Rien Valk

              MIchel goed lezen is belangrijk.
              Ik schrijft:
              Als er al ruimte genoeg is in de appartementen voor gezinnen met kinderen zullen het voornamelijk expats zijn die voor die ruimte de huur kunnen betalen.
              Jij:
              Nee joh, er komen echt niet alleen expats te wonen. Ik ken zelf al genoeg mensen die daar echt wel willen wonen.
              En jij vindt het dan gek dat ik me dan dit afvraag:
              Och Michel, hebben de mensen die jij kent dan allemaal zo’n riant inkomen?

              We zijn het in elk geval eens dat het niet goedkoop zal zijn. Over de betaalbare huizen die misschien vrijkomen heb ik zo mijn twijfel. Die zullen aardig wat moeten opleveren om zo’n duur stadsappartement te kunnen kopen. Maar dat hoef je niet met me eens te zijn.

              • Michel

                Dat is inderdaad de vraag. Ik kan daar geen voorspellingen over doen maar hoop het wel. Er zijn ook genoeg mensen die willen doorschuiven naar een groter huis en niets kunnen vinden. Maar sowieso moeten er heel veel meer.goedkopere woningen gebouwd worden. Maar dat zal niet zo.makkelijk zijn op de.duurste locaties. Daarvoor is de marktwerking op dit moment te overheersend. Om dit op te lossen moet de overheid heel wat spelregels gaan veranderen.

Laat een antwoord achter aan Peter Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *