Groeien Eindhoven en Brainport eindeloos door?

Brabants initiatief vraagt 1 miljard uit Groeifonds voor innovatief mobiliteitssysteem
Zo wordt ons door de gemeente verteld. Brabantse overheden, bedrijven en kennisinstellingen willen De Brainportlijn ontwikkelen. Een nieuw innovatief vervoersysteem dat alle Brainportcampussen rondom Eindhoven met elkaar en met regionale werklocaties moet gaan verbinden, en via Eindhoven Centraal ook met nationale en internationale economische centra.

Klik in het beeld voor een beter leesbare versie

Provincie Noord-Brabant, gemeente Eindhoven en Brainport Development zijn de initiatiefnemers van het plan dat gesteund wordt door het bedrijfsleven en kennisinstellingen uit Brainport Eindhoven. Het project is ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, om in aanmerking te komen voor een bijdrage van ruim 1 miljard euro uit het Nationaal Groeifonds.

Forse groei
Voor de regio Eindhoven is de Brainportlijn geen overbodige luxe: tot 2040 komen er 70.000 banen bij en worden ruim 60.000 woningen in het stedelijk gebied gebouwd, waaronder 6000 in het stationsgebied rond Eindhoven Centraal. Zo verbindt Brainportlijn de economische hotspots binnen de regio aan elkaar, maar versterkt het ook de verbindingen met economische centra zoals Amsterdam en Rotterdam én belangrijke Europese regio’s zoals bijvoorbeeld Düsseldorf, Aken en Brussel.

Autonoom rijde

Vraagje
Ik zie het helemaal zitten! Fantastisch ook voor onze jeugd waarbij het vooral prettig is dat we in 20 jaar tijd de woningnood in onze regio definitief oplossen? Ik heb slecht een vraagje : Waar halen we, nog los van de Corona effecten, de wijsheid vandaan dat we in de komende 20 jaar zo fors zullen groeien?

Naschrift
Voor diegene die het hele rapport willen bestuderen klik in het beeld

7 comments

  • BreugelJaap

    Tot nu toe heb ik alleen een PR-artikel over de Brainportlijn kunnen vinden. Het artikel is nogal vaag.

    Waarom moeten mensen zo nodig van de ene campus naar de andere? Hebben ze geen telefoon of kunnen ze niet videovergaderen? Kunnen ze niet (e-)fietsen?

    Hoe werkt dat rondje campus als de meeste kantoorwerkers en onderzoekmedewerkers tevens telewerkers zijn? Rijdt de Brainportlijn dan ook langs de thuiscampus?

    Volgens deskundigen op het gebied van epidemieën duurt het nog 3 tot 4 jaar voordat de huidige pandemie achter de rug is. Bovendien worden er meer pandemieën verwacht. Het openbaar vervoer in volle hevigheid is 1 van de 3 voornaamste verspreidingsbronnen. Waarom dan nu investeren in openbaar vervoer?

    Waarom rondrijden? Een directe verbinding is toch telkens veel korter.

    Is een rondje buizenpost niet veel goedkoper als toevoeging aan de communicatiemiddelen?

    Waarom geen innovatief openbaar vervoer voor alle inwoners?

    Kan het miljard niet beter besteed worden aan 10.000 noodwoningen ad 100.000 per stuk all-in?

    Is dit verkapte staatssteun van een bedrijf in moeilijkheden? Hoeveel geld stoppen bedrijven en kennisinstellingen zelf in dit project; toch wel minstens 2 miljard?

    Hoeveel gaat dit kosten als er weinig gebruik van wordt gemaakt? Ofwel wat is te verwachten eventuele verliesfinanciering bij de exploitatie?

    In eerste aanleg lijkt me het een Rondje Elitair.

  • middenweg

    Die wijsheid is er niet. Alleen ronkende teksten.

    Vind het persoonlijk ook onzin. Men wilde toch een lightrail? Is volgens mij een beter idee. Zet daar dan op in. Ze roepen echt het ene na het andere ding.

    • Bob

      Heeft VDL expertise op het gebied van trams?

    • Rien Valk

      Op zich zelf vind ik het idee niet slecht als je tussen de ronkende teksten door leest.

      VDL heeft geen ervaring met lightrail en die oplossing vergt weer een investering in rails of speciale wegen dan zijn die autonome kleine busjes wel iets wat past bij de VDL ervaring met bussen en de autofabriek in Born.
      In dat opzicht vindt ik de vraag van Bob wel relevant!

      Waarbij we dan niet moeten voorbijgaan aan het banenverlies van al die chauffeurs. De noodzaak voor een basis inkomen neemt dan ook steeds meer toe als we daadwerkelijk over een inclusieve Brainport regio willen blijven spreken

      • Bob

        Eén van de redenen dat er bij VDL NedCar tot nu toe geen hogere voertuigen zijn geproduceerd komt doordat de lakstraat oftewel ‘paint shop’ een hoogtebeperking kent. Dat wil zeggen dat je er nog net een lager bestelautootje doorheen kunt persen, maar een bus of tram zeker niet. Althans, dat was zo toen BMW er begon te produceren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *