Heeft bij het Wasven in Tongelre de jeugd ook de toekomst?
Nieuwbouw Lorentz Casimir Lyceum
Er is heel wat discussie en reuring in Tongelre over de nieuwbouw van het Lorentz Casimir Lyceum qua route. Bij de door de gemeente geplande route zou de natuur in het Wasven worden aangetast. Je zou je hond daar niet meer kunnen uitlaten en de vrachtwagens die voor de bouw nodig zijn zullen veel overlast en gevaar veroorzaken op de Tongelresestraat en Ceramlaan. Vreemd eigenlijk dat de vrachtwagens die nodig waren om de wijk Beauregard uit de grond te stampen rond 1999 geen klachten veroorzaakten. Ook de natuur die in beslag werd genomen door de flats en de huizen was in die tijd geen probleem.
Tellen 1200 leerlingen niet mee?
Maar wat mij nog het meest bevreemd is dat in de publiciteit niemand, gemeente, noch het ED, noch Stichting beter Eindhoven, het heeft over 1200 leerlingen, die zo ongestoord mogelijk hun lessen moeten kunnen volgen waar ook sport en gymlessen bij horen.
Waar hebben we het dan over, tussen spoor, Rondweg en Helmondweg waar vroeger ook het slachthuis met een spoor aansluiting stond, ligt sinds 1958 het later gefuseerde Lorentz Casimir Lyceum, de wijk Beauregard (1998/99), het Wasven, een woonwagenkamp en 4 studentenflats.
Toen de bouw van Beauregard startte dreigde het beukenlaantje dat vroeger naar het oude oude Tongelrese kasteeltje leidde te verdwijnen. Daarom startten een aantal Tongelrenaren in 1998 de succesvolle actiegroep ‘De beuk erin’ voor het behoud van die laan. Uiteindelijk mond dat uit in de stichting Het Wasven in 2005. De stichting koopt dan de oude Philips boerderij die in het Wasven ligt en start met het beheer in samenwerking met de gemeente. Diezelfde gemeente zorgde voor een waterberging bij de bouw van de wijk Beauregard, waar hun daken op afwateren, die later werd uitgebreid met een extra berging tegenover het Lorentz Casimir om het water voor de natuur langer vast te houden.
Welke route
De route die de gemeente in gedachte heeft gaat na de Tongelresestraat en Ceramlaan deels over een onverhard pad en een weiland, waar eerst een paar paarden graasden, wat in de afgelopen jaren voorzien is van notenbomen en komt dan uit op de bouwplaats. Deze route geeft de minste verstoring van de lessen en laat een sportveld in tact.
De voorkeursroute van een aantal Tongelrenaren en SBE gaat via de Berenkuil over de Celebeslaan het (snel)fietspad waar de auto te gast is en slaat daarna rechts af op 2 meter afstand vlak langs twee klassen aan de zijkant van de school verder door het hockey/sportveld langs een deel van de school en bereikt dan de bouwplaats.
De gemeentelijke communicatie verdient geen schoonheidsprijs, zij had als eigenaar van de grond in een eerder stadium met het Wasven en bewoners moeten communiceren. Ook over de meeste gunstige route voor de leerlingen. Temeer daar de Wasven-stichting al veel onderhoud en aanpassingen heeft gedaan zoals het weiland, waar de minst verstorende route nu doorheen zou lopen, te veranderen in een notenboomgaard.
Blijft de vraag is er dan niemand die echt rekening wil houden met 1200 leerlingen en de route kiest die voor hen het beste is, of heeft onze jeugd geen toekomst meer?
Ik wens voor en tegenstanders veel wijsheid toe.
Naschrift.
Via de Stichting Beter Eindhoven kreeg ik vandaag de officiële 4 route voorstellen toegestuurd die ik hier graag met jullie deel. Voor diegene die de PDF uitgebreid willen bestuderen klik op Senario 1-2-3-4
Helaas bevat het artikel niet alle juiste feiten. Te beginnen dat een bouwproject van 2 jaar altijd hinderlijk is voor de schoolkinderen. De gemeente koos niet voor een tijdelijke herplaatsing. Daarnaast is er vanuit de bewoners geen enkel bezwaar tegen de nieuwbouw dit artikel wekt die indruk wel. De kern van de onrust zit in de niet transparante wegensfactoren die gebruikt zijn voor de keuze van de bouwroute. Als laatste is weggelaten dat na de nieuwbouw er een periode van maanden sloop volgt.
Bedankt voor de aanvullingen.
Inderdaad is een bouwproject bij een school altijd hinderlijk voor de schoolkinderen, probeer dan ook die hinder zo klein mogelijk te houden.
Wie zou graag in een klas zitten en daarin les geven, waar de vrachtwagens op +/- 2 meter afstand langs rijden?
Om terug te komen op de bouw van onze huizen en de natuur die het zou verwoesten. In 1998. Het was toentertijd een groot leeg veld met een paar bomen en een scouting hut.
Dat was het dan.! Hoezo natuur verwoesten ?
Daarnaast een opmerking over de Wasven omgeving welk door 150 vrijwilligers de afgelopen jaren zo prachtig is geworden. Al deze inzet wordt ineens teniet gedaan door de bouwactiviteit en wij inwoners van Tongelre missen dit prachtige stukje natuur, dat door ons zo opgewaardeerd is.
Daarbij de overlast van het bouwverkeer nog niet eens genoemd, ze rijden echt alles maar dan ook alles kapot voor vele jaren en ook onze jeugd heeft hier dus niets aan.
Bedankt voor de reactie.
Bij de bouw van Beauregard is de natuur niet verwoest maar in gebruik genomen waarbij de eikenboom gespaard werd. De scoutinghut stond niet op de bouwgrond maar in het kasteelpark en is later afgebrand en niet meer opgebouwd.
Op de kaart is te zien dat de Wasven wandelroute (het Tongelres ommetje) begaanbaar blijft en slechts op een paar plaatsen tijdelijk aangetast wordt.
Woonbebouwing destijds langs de rand van het Wasven, was gewenst gezien krappe woningmarkt en geen doorsnijdingen met bouwroutes. De 4 varianten heb ik naar je gestuurd: conclusie vergelijking beide bouwprojecten gaat mank, toch??
Bedankt voor de reactie.
Het gaat mij niet om het vergelijken van twee bouwprojecten maar over het toen uitblijven van reacties/bezwaren zowel over het bouwverkeer als het gebruik (verbruik) van de natuur.
Kunnen we tegenwoordig minder hebben als het gaat over verkeer/vervoer wat bijvoorbeeld nodig is voor bevoorrading van onze winkels, het afleveren van de door ons via internet bestelde goederen en de vrachtwagens die nodig zijn voor nieuwbouw projecten? Natuurlijk is wonen langs drukke straten, het spoor of bijvoorbeeld de rondweg niet altijd even prettig maar hoort dat niet bij het wonen in een grote stad?
Ik hoop in elk geval dat de belangen van 1200 schoolkinderen ook oprecht meegewogen worden.
Beste mijnheer Valk, dank voor uw reactie. En ja het vergt heel genuanceerd werken dit. Morgenavond om 18:30 lopen we een ronde om alles te bekijken. U bent van harte uitgenodigd. We starten vanaf het Wasvenrestaurant.
Beste Mevrouw Meijler,
Bedankt voor uw uitnodiging ik heb daarop gereageerd via mail.
Mijn bekendheid met het Wasven is hier enigszins terug te vinden:
https://dse.nl/een-therapeutisch-ommetje-in-eindhoven/
maar ook via de geplaatste foto’s in de bovenstaande bijdrage.
Ik heb geen handtekening onder de petitie geplaatst want ik zie bewoners daar in het gebied altijd met honden loslopen waar het niet mag. Honden los laten lopen tast de natuur aan, maar daar hebben de meeste bewoners kennelijk schijt aan. Het is de nieuwe mentaliteit waarin iedereen doet waar ie zin in heeft. Dat is overigens niet alleen hier zo, maar overal in Nederlandse natuurgebieden.
Geen enkele verkeersroute door het gebied is natuurlijk goed voor het gebied. De voorgestelde route pal langs een schoolgebouw lijkt me niet echt wenselijk. De route pal naast de wateropvang vind ik ook erg vreemd. Hoe dom kan je als gemeente zijn?