Hoe de fiets de Wal keerde

Wat begon als een goed bedoelde herindeling van een druk kruispunt in het hart van Eindhoven, werd uiteindelijk vooral een discussiepunt: de kruising van de Wal met de Bilderdijklaan. Er was een overleden fietsster en daarna nog een aantal (bijna) gewonde fietsers voor nodig voor de gemeente Eindhoven besloot alsnog de verkeerslichten te plaatsen die ze eerder had verwijderd. Dat impliceert dat de gemeente Eindhoven inmiddels het gevaar van de kruising erkent.

Boete en rijontzegging
Daarmee is de kous af, zou de gemiddelde Eindhovenaar denken, maar dat blijkt toch niet helemaal het geval. De veroorzaker van het dodelijke ongeval dat op 5 januari 2018 te betreuren viel, kreeg recentelijk de eis te horen van de officier van justitie. De bestuurder moet 3 maanden zijn rijbewijs inleveren en een boete van 1200 euro betalen, althans als de officier van justitie zijn zin krijgt. Maar de eiser voegde in de rechtszaal een aantal essentiële aspecten toe aan het totaalplaatje.

Een dagelijks voorkomende verkeersfout
Volgens het bericht in het Eindhovens Dagblad was het diezelfde officier van justitie die aangaf dat de bestuurder een alledaagse verkeersfout maakte. Hij had de borden bij de kruising niet goed gelezen toen hij er die dag voor het eerst reed. In het ED: “De gevolgen waren gigantisch, maar het is niet eerlijk die gevolgen toe te rekenen aan B., zette officier van justitie Hugo Storij uiteen.” Dan lijkt het er toch op dat er minimaal gekeken dient te worden naar de rol van de verantwoordelijke voor het kruispunt en dat is de Gemeente Eindhoven.

Niet te snel
Een ander opvallend aspect hield verband met de snelheid die de automobilist had aangehouden bij het naderen van het bewuste punt. Die snelheid, zo is uit verschillende technische onderzoeken gebleken, was niet te hoog. Het is van belang dat extra te benadrukken aangezien in de sociale media meteen gesproken werd over een wegpiraat met als moordwapen zijn auto.

Dat de bestuurder van de auto géén snelheidsovertreding beging ten tijde van het ongeval is een tweede aspect waardoor de Gemeente Eindhoven als mede-verantwoordelijke mag worden gezien voor de vele (bijna-)ongelukken op de kruising bij het Van Abbe Museum. De nieuwe situatie maakte een dergelijke ongevallenreeks blijkbaar mogelijk. Al in de loop van 2018 toonde de aanleg van extra remmende maatregelen al aan dat het oorspronkelijke ontwerp niet deugde.

Gemeente met een vibe; geen ballen
Om de hoek, aan het Stadhuisplein, hebben de verantwoordelijken uiteindelijk toch de moed gehad om de kruising terug te brengen tot een versie met verkeerslichten. Als de Gemeente Eindhoven echt ruggengraat had getoond, dan had het haar fout erkend en haar excuses aangeboden. Op mijn netvlies staat de foto uit het Eindhovens Dagblad waarop een silhouet op het asfalt te zien is. Eigenlijk had er ook een silhouet van een fiets moeten prijken, de fiets die uiteindelijk zorgde voor een gemeente die tot inkeer kwam.

 

Lees ook uit het Eindhovens Dagblad:

Eis: boete na dodelijk ongeval in Eindhoven, ‘gemeente wist heel goed dat het onveilig was’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.