Iconen van Eindhoven zijn juist niet hoog

Volgens Robert de Greef van platform EHVXL ‘verdient’ Eindhoven iconische hoogbouw (ED Opinie 22 februari). Volgens De Greef pronken we allemaal graag met onze skyline. Zijn we verplicht nieuwe iconen toe te voegen, zoals hij suggereert? Ik zou zeggen dat de kwaliteit van het stadsleven heel wat belangrijker is dan een imponerende skyline. En nee, ik geloof niet dat ‘we’ allemaal willen pronken met de horizon van een metropolis.

De Blob tijdens glow 2017 – Foto: Rien Valk

Niet alles wat ver de lucht insteekt is de moeite waard. Waarom zijn de Regent en de Admirant geen iconen geworden? Welke garantie is er dat de Toren van Babel-dromen van Winy Maas een iconische status zullen verwerven? Bovendien, de iconen van Eindhoven zijn juist geen torenhoge gebouwen: Evoluon, de Bijenkorf, Witte Dame, Klokgebouw, Blob, Philips Lichttoren en het Van Abbemuseum.

De Greef en zijn kompanen geloven dat een hoogbouwensemble bijdraagt aan een vitale binnenstad. Dat is weinig aannemelijk. Woontorens zijn anoniem en bewoners nemen weer snel de wijk, zeker wanneer er kinderen aankomen. Bovendien, de hoge huur in de plinten kunnen wel door financi├źle adviesbedrijven en restaurant- en winkelketens worden betaald, niet door kruideniers, uitheemse restaurants, muziekwinkels of antiekhandelaren. Dat dwarsboomt diversiteit en vergroot de eentonigheid die nu al kenmerkend is voor het centrum.

Platform EHVXL zegt voor divers bouwen te zijn. Maar wie de website bezoekt stoot op louter impressies van hoge torens. Wie de website van Knoopxl.nl bekijkt of de videopresentaties van Winy Maas over ‘verticaal groen’, krijgt een visuele overload van wolkenkrabbers te verwerken. En dan hebben we het nog niet over de stadswoestijnen van jongenswebsite Skycrapercity.nl. Al die metropool-beelden stemmen treurig en verraden een obsessief najagen van een utopie.

Die homogenisering gaat ten koste van de lokale eigenheid. Glazen kolossen en kantoordozen kunnen overal worden gerealiseerd en refereren nauwelijks aan lokale traditie, cultuur en geschiedenis. Neem de geplande VDMA-toren op de Vestdijk: de verdraaide blokken zijn nagenoeg een kopie van nHow hotel naast de Rai in Amsterdam. Dergelijke torens zijn nauwelijks geworteld in de sociale en ruimtelijke omgeving.

Iconen dienen idealiter contact te maken en te verbinden, zodanig dat mensen zichzelf en elkaar erin herkennen. Het mooie van Eindhoven is dat veel oude ‘vergeten’ fabrieksgebouwen die functie hebben verkregen en tegen wil en dank iconen zijn geworden. Juist op die succesvolle herbestemmingsprojecten rondom industrieel erfgoed zouden we kunnen voortbouwen.

Beste hoogbouwsupporters, een icoon hoeft geen megaproporties te hebben. Het beeld van Balzac voor het Van Abbemuseum is ook een icoon. Probeer je minder te fixeren op wat concurrerende steden doen en hou imponeerzucht onder controle.

2 comments

  • middenweg

    Hier ben ik het mee eens. Nu wil ik niet alle torens op een hoop gooien, sommige kunnen een aanwinst zijn, mits het in logische gebieden is zoals de Fellenoord. Maar inderdaad zijn de belangrijkste gebouwen van Eindhoven oud zoals de Catharinakerk, Paterskerk en de Witte Dame, of modern maar laag: de Blob, Evoluon en de nieuwbouw van het Van Abbemuseum. Want er mag best ook modern gebouwd worden in de binnenstad, zolang het niet te overheersend is.

    En daar gaat het mis bij wat Winy Maas wil doen. Niet toevallig iemand die Rotterdam gewend is. Ook de Eindhovense wethouder gebruikt Rotterdam als voorbeeld. Maar wat zijn belangrijke nieuwe iconen daar? Het Station en de Markthal. Zo hoog zijn die ook niet.

    Er is veel te veel focus op de hoogte tegenwoordig. Kies een goede middenweg. ­čÖé Zeker in een historische binnenstad!

  • BreugelJaap

    De VLOEK van Eindhoven

    In het historisch centrum van Antwerpen staat naast het Operagebouw een semi-wolkenkrabber van ongeveer 100 meter hoog, de Antwerp Tower. Men noemt het ook wel de Vloek van Antwerpen, onder meer omdat het volledig uit verhouding is met het naastgelegen fraaie Operagebouw.

    Aan het Stadhuisplein van Eindhoven plant men nu een donutvormig gebouw van 160 meter hoog. Dit is DE toekomstige VLOEK van Eindhoven. Of misschien EEN toekomstige VLOEK van Eindhoven, want er worden nog meer vloeken gepland.


    Walkie Talkie Foto: Colin
    Als men wil zien hoe een mislukt gebouw van 160 meter hoog eruitziet, dan geeft de Walkie Talkie in Londen een aardig beeld.
    In de zomer werd het aanvankelijk hier en daar op straatniveau tussen 91 en 117 graden Celsius door weerkaatsing van de gevel. In 2014 is er een permanent luifel geplaatst om dit effect te voorkomen.
    Zie:
    en.wikipedia.org/wiki/20_Fenchurch_Street
    Het is een icoon van slechte smaak.

Laat een reactie achter op middenweg Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *