Maak plaats voor de fietser

Binnen en Buiten de stalling – Foto: Sarge Meulman

In de fietsenstallingen zie ik diverse fietsen. Veel elektrische fietsen en fietsen met een krat voorop gemonteerd, maar ook ligfietsen en bakfietsen. Al deze fietsen kunnen niet in de standaard fietsenrekken. Op aangewezen plaatsen is ruimte vrij gemaakt om deze fietsen toch neer te kunnen zetten. Dat heeft tot gevolg dat de fietsenrekken op hoogte, niet meer bereikbaar zijn. En dus leeg blijven. Tijd voor een nieuwe balans tussen het aanbod van de verschillende fietsen en de mogelijkheden om deze fatsoenlijk te stallen in de fietsenstalling.

Buiten, rondom het station, zie ik een wildgroei aan fietsenrekken die maar voortwoekert totdat eindelijk die nieuwe fietsenstallingen eens worden gerealiseerd. Het aantal fietsers neemt toe, fietsen en fietsonderdelen zijn niet aan te slepen wereldwijd. Hoe gaat een stad als Eindhoven om met deze ontwikkeling ? Is Knoop XL hierop het antwoord ?

Meer fietsers
Iedereen fietst. Ouderen gebruiken veel vaker de fiets, vanwege de trapondersteuning. Maaltijd bezorgers op elektrische fietsen bepalen op veel plaatsen het straatbeeld. En de zwermen middelbare scholieren die zich verspreiden door de stad laten zien dat de infrastructuur totaal niet berekend is op deze fietsers. Gevaarlijke verkeerspunten blijven jarenlang bestaan. En de verbetering en uitbreiding van het primaire fietsroutenetwerk daar lees ik niks over.

Is er soms een ontmoedigingsbeleid voor de fietser in Eindhoven ? Daar lijkt het op, het leven bestaat uit keuzes. En de keuze voor de fiets wordt hier nog niet gemaakt. Ik mis de pro-actieve houding als het gaat om verkeersveiligheid. Het gebrek aan ambitie om de Agenda Fiets te vernieuwen.

Van station naar stadion
Ook bij de smalle oversteekplaatsen vanaf het station via de Bijenkorf naar de Mediamarkt, komen voetgangers en fietsers in conflict. Tot aan het stadion, lopen voetgangers de kortste weg over de fietspaden. Slecht vormgegeven en slecht doordacht.
Fietsenrekken aan het fietspad, waardoor mensen altijd stilstaan op het fietspad om hun fiets weg te zetten of te pakken. Tegenliggers en voetgangers op het fietspad, het is hier heel gewoon. Alsof de maatvoering nog niet is aangepast voor de vele gebruikers van de stoep en de fietspaden.


Het is de hoogste tijd voor een goede verdeling van de openbare ruimte, met respect voor de talloze voetgangers en fietsers die onze stad rijk is. Een stad waarin de auto te gast is. Ik zeg ; ” Maak plaats voor de fietsers !”


Sarge Meulman
Fietsburgemeester – Eindhoven

6 reacties

  • Adrian Snoodijk

    Wat mij opvalt bij alle reacties en voorstellen ten behoeve van fietsers in het algemeen, Er is totaal geen aandacht voor het fietsgedrag van een grote groep fietsers. Ook hier geldt (net als bij veel automobilisten) dat zij zich niets van verkeersregels en veiligheid aantrekken en altijd haast lijken te hebben. Los nog van de matige technische conditie waarin veel fietsen verkeren. Maar ook de grote variëteiten in soorten en types die soms aan geen enkele norm voldoen is absurd. Snelheden tot ruim 45 km…en dat op een fietspad. Er wordt ook totaal geen rekening gehouden met oudere fietsers die soms letterlijk van het fietspad worden afgereden (eigen ervaring!!) Het lijkt mij een mooie taak voor de fiets-major eerst te beginnen met heropvoeding van vele fietsers. En hou op met het straffen van autobezitters, een auto is voor hen vaak de enige mogelijkheid om ook een sociaal leven te hebben.

    • Fietsburgemeester

      Gedragscampagnes daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. Heropvoeding ..? ik denk niet dat dit een optie is. Met de komst van autoluwe binnensteden, waar 30 km/u de norm is binnen de bebouwde kom, zal er gekeken moeten worden naar een goede verdeling van de openbare weg voor alle gebruikers hiervan.

      En daarmee bedoel ik ook de ouderen. Hoe kan je fietsen en wandelen in een stad, is dat prettig ? Je punt is terecht van de piekdruktes en de verschillende snelheden op het fietspad. Het is een uitdaging om ruimte te maken voor iedereen en duidelijkheid in de infrastructuur zodat je je veilig en aangenaam kan verplaatsen.

      Maar in de begroting van de Gemeente Eindhoven voor 2022 zie ik daar weinig van terug. Dat verbaasd me, want fietsen heeft zoveel voordelen.

  • Jan

    Helemaal eens Sarge! Ik steun je in de oproep, en ga aandacht vragen voor een nieuwe agenda fiets. In ieder geval in ons verkiezingsprogramma van de PvdA.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.