Signify: weinig interessant?

Toen ik opgroeide, zowat onder de rook van het PSV-stadion, was bij mij thuis het merk Philips nogal aanwezig. Philips Lighting huisde in het complex aan de Emmasingel/Mathildelaan en de Lichttoren straalde. Altijd. Het was de grote testruimte voor veel lichtproducten: branduren, lichtcapaciteit, betrouwbaarheid, u kent het wel.

Zolang Philips bestaat was licht onlosmakelijk met het merk verbonden. Tot het merk vond dat het welletjes was. Philips stopte met het verlichten van de wereld. Ik snapte het maar moest bij het lezen van het nieuws denken aan Organon in Oss. Ik had daar zelf als inhuurkracht intern onderwijs verzorgd en omdat het een van mijn eerste klussen was werd ik begeleid door een collega die me twee dingen leerde.

Tranen mogen
Ook als volwassen kerel mag je zorgen voor anderen en hoef je niet alleen aan jezelf te denken. Deze collega had midden jaren ’90 een broer die het zichzelf niet makkelijk maakte in de landelijke politiek. Ferme uitspraken hadden hem door de toenmalige partijleiding op een onverkiesbare plek gezet en daar zat zijn broer mee. Niet zozeer vanwege die plek maar vanwege de dolk in diens rug. Dat verdroot mijn inwerkmeneer zichtbaar in het toch al troosteloze Organongebouwtje waar we vaker samen zaten. Dat ie dat toonde vind ik nog steeds bijzonder mooi, we zijn immers kinderen die hebben geleerd onze emoties te camoufleren.

Aandeelhouderswaardedaling
Het tweede wat ik mocht optekenen uit de mond van mijn begeleider aldaar was: “Kijk Bob, het einde van Organon hangt hier aangekondigd aan de wand.” Ouderwetse dikke televisies hingen aan zware beugels aan de wand. De beurskoersen van verschillende origine prijkten er en eerlijk gezegd snapte ik niet wat hij bedoelde. Aandeelhouderswaarde, dát bleek het toverwoord. Ik kende het wel, want mijn halve ijshockeyteam zat ‘in de aandelen’ (en later ‘met de aandelen’). Maar deze collega deed me beseffen dat aandeelhouderswaarde dusdanig sterk kon zijn dat een complete onderzoekspoot gedecimeerd werd. Het was precies dát wat bij Organon gaande was. Eigenlijk werd het bedrijf fundamenteel minder waard terwijl de aandeelhouderswaarde steeg.

Ik heb al vaak gedacht (en ook geschreven) dat ik het afscheid van de lichtdivisie van Philips niet verstandig vond. Misschien was het niet de meest sexy tak, maar laat ik het zo zeggen: al draait de wereld nog zo snel een lampje helpt ’s nacht wonderwel. Licht is iets waar we maar héél moeilijk zonder kunnen. Dus je zult nog lang links en rechts een lichtmiddel kunnen verkopen. En daarmee is het een redelijk veilige haven aan de woelige zee die de wereldmarkt pleegt te zijn.

Organon is back
Terwijl ik dit stukkie tik blijkt uit een klein, niet wetenschappelijk verantwoord, onderzoek dat in Oss na lange tijd toch echt weer Organon op de gevel prijkt. Het heette langere tijd MSD, maar verhip, als het om vrouwengeneeskunde gaat blijkt Organon toch een heel sterk merk en het is niet enkel vanwege de naamsbekendheid. Ook de expertise wordt, zo lijkt het, weer op waarde geschat door het moederbedrijf MSD.

Lempkes
Naar analogie van het voorbeeld uit Oss en de achilleshiel van de eenzijdige focus op aandeelhouderswaarde kijk ik naar het huidige Philips. De gezondheidsreus verkeert in ruig weer met in de recente twee jaar afzeggingen van orders, snurkschadeclaims en verloren patentrechtzaken. Een fluisterend stemmetje smiespelde in mijn inwendige gehoorgangenstelsel: “Zou er iemand in de huidige Philips-top zijn die denkt: is het misschien verstandig om weer eens iets met licht te gaan doen?”.

Vast niet, anders hadden we er wel over gelezen. Ik hoop dat Philips ook haar 150ste verjaardag mag vieren. Dat is over twintig jaar. Ik ben dan 71 jaar oud en wellicht blijk ik dan eindelijk over een verlichte geest te beschikken. Vooropgesteld dat er tegen die tijd toch weer wereldwijd Philips lichtproducten worden gemaakt door Philips zelf.

Ach, waar val ik u mee lastig… Geniet van de zondag!

6 reacties

  • Tja, zo is er wel meer verdwenen. Dus als we ons laten aansteken door de nostalgische bui van Bob:

    – Waar is de tijd gebleven dat we in Eindhoven in plaggenhutten woonden en turf staken? Van Gogh heeft er nog een mooi schilderij van gemaakt. Lekkere aardappels eten. Elke dag. Drie maal per dag. Dan zit je nu toch beter in je flatje met een hamburgerkoerier die je eten komt brengen.

    Aardappeleters

    – En het leger dat lopes van het ene slagveld naar het volgende slagveld moest om daar met pijl en boog en een goedendag de volgende vijand te lijf te gaan. Dan is de huidige oorlogvoering met een afstandbestuurde drone toch een stuk minder smerig. En in Brabant hebben we sinds 18 sep 1944 geen oorlog meer meegemaakt.

    – En de medicijnkunst die maar wat aanrommelde met allerlei ‘geneesmiddelen’ en hulpstukken waar je nu pips van rond je neus wordt. Nu hebben we zelfs oplossingen tegen snurken die toch bijna altijd werken.

    – Het vervoer was lekker simpel: met de trekschuit naar Amsterdam duurde een maand, maar je had geen files en geen benzineauto’s, dus wat moet je met electrisch vervoer op zo’n modderweg.

    – Toen had je nog gewoon horigen en lijfeigenen voor de luie patsers. Mijn oom Kobus dronk tussen de twee wereldoorlogen als tuinman een glaasje wijn op zijn verjaardag. De baron, zijn broodheer, was zo boos dat hij zijn tuinman drie weken salaris heeft ingehouden omdat ‘het personeel’ slechts bier hoorde te drinken.

    Kortom Bob, ik ben hartstikke blij dat ik nu in 2021 leef. Elk tijdvak heeft meer ellende gehad dan nu. Ik neem er nog één: proost! Op 2021!

    • Bob

      Hallo Wim, we delen dat gevoel van geluk en vreugde. En eerlijk gezegd hoop ik dat we dat over 20 jaar nog steeds kunnen. Vooral blijven doorborrelen dus!

    • Rien Valk

      Ach als we ons laten meevoeren in het historisch overzicht van Wim dan waan ik me terug bij de geschiedenis leraar altijd leuk als die je mooi wist mee te nemen naar zo’n tijdperk uit het verleden. Dan ging zo’n baron of kwakzalver op de markt ineens voor je leven.

      Maar wat dat met het stukje van Bob te maken heeft is mij niet duidelijk. Dat speelt zich af in het vrij recente heden waar aandeelhouderswaarde de basis wordt voor veel beslissingen en de opbrengst bij het verkopen van een goed renderend bedrijfsonderdeel kennelijk het belangrijkste is. Dat hij daar aandacht aan besteedt prima!. Philips Lighting wordt Signify behalve de opbrengst die naar Philips Healthcare gaat wie of wat wordt er verder wijzer van?

      Misschien schept dit deel uit de aandeelhouders vergadering van 2016 wat duidelijkheid:
      De heer Van Houten legt uit dat Philips Lighting als beursvennootschap een Raad van Bestuur
      krijgt en een Raad van Commissarissen. De Raad van Bestuur wordt voorgezeten door Eric Rondolat
      en bestaat verder uit René van Schooten, CFO en tevens de leider van de Business Group Lamps. In
      de toekomst zal nog een derde lid van de Raad van Bestuur worden aangezocht.
      Bij de beursgang van Philips Lighting wordt investeerders gevraagd om aandelen te kopen. Er
      worden niet automatisch aandelen toegekend aan de houders van aandelen in Philips, al kan men
      uiteraard aandelen in Philips Lighting kopen, bij de beursgang of later op de beurs.
      Philips zal in de toekomst gebruik mogen blijven maken van het predicaat ‘Koninklijk’. Of Philips
      Lighting daar in de toekomst voor in aanmerking zou komen, laat de heer Van Houten over aan het
      bestuur van Philips Lighting.
      De heer Van Houten meldt dat 14.000 patenten overgaan naar Philips Lighting, waarmee Philips
      Lighting de grootste houder van aan verlichting gerelateerde intellectuele eigendom wordt. Verder was
      Philips in 2015 wereldwijd de grootste aanvrager van patenten bij het European Patent Office (EPO).
      Een van de gevolgen van de afsplitsing van Philips Lighting is dat de patenten van de twee
      ondernemingen vanaf 2017 afzonderlijk worden geregistreerd door het EPO, waardoor Philips
      ongetwijfeld iets zal zakken in de rangorde.
      De licentievergoeding die tussen Philips en Philips Lighting is overeengekomen zal in het
      binnenkort te publiceren prospectus worden beschreven en daarover doet de heer Van Houten hier
      geen verdere uitspraken.

      Zijn ze nu afzonderlijk beter af? De totale opbrengst d.d 2021 inmiddels meer dan een miljard kan Philips Healthcare vast goed gebruiken voor alle rechtszaken die nu spelen. Blijft de vraag wat zijn de kosten voor die “gedwongen” naamsverandering van Philips Lighting (wat een zeer sterk merk was) naar Signify, en de verdere consequenties op de lange termijn, ook voor het personeel 37.926 wereldwijd?

      • Bob

        Hallo Rien, dankjewel voor je toevoeging. Het is precies dat wat ik ook probeer te begrijpen. Natuurlijk speelt het een rol dat bij mij thuis Philips nogal prominent deel uitmaakte van het huishouden/gezinsleven. ASML is natuurlijk een veel aan sprekender voorbeeld van een succesvol afgesplitst onderdeel. En het is ongetwijfeld meer dan terecht dat de totale Phillips onderneming is opgeknipt, maar van sommige knipsels begrijp ik het gewoon niet helemaal.

  • Rien Valk

    Leuk stukje Bob,
    Veel oud Philips Lighting mensen zullen het met je eens zijn. Temeer als je bedenkt dat Philips Lighting ook in de ziekenhuizen aanwezig was en is. Ik herinner me de verhuizing van het St. Jozef ziekenhuis naar Veldhoven en de naamsverandering naar Maxima Medisch centrum, waar ik toen een uitgebreide fotoreportage maakte van alle verlichtingssystemen en armaturen. Toen was er nog sprake van synergie en hielp de ene industrie groep de andere bijvoorbeeld met paging- en videosystemen voor zo’n ziekenhuis. Vreemd eigenlijk dat G.E. nog wel zijn verlichtingsgroep heeft, of toch niet?

Laat een antwoord achter aan Bob Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *