Weerhistorie: December 2022 en het JAAROVERZICHT 2022 in de regio Eindhoven

Voordat het jaar 2022 besproken wordt moet ik even iets zeggen over december.
December 2022 was de maand waarin we eindelijk eens een weekje vorst kregen. Het vroor van 9 t/m 18 december en dat hebben we lang niet gehad. Op 14 december vroor het zelfs ruim 9 graden en dat was voor veel Nederlanders het sein om de schaatsen onder te binden en te gaan schaatsen op natuurijs. In het noorden van het land vroor het harder dan bij ons en de schaatskoorts was daar dan ook groter dan hier. Er kon weer een marathon op natuurijs gehouden worden en sommigen dachten alweer aan een elfstedentocht. Na 18 februari was het over met de ijspret en gingen we weer een traject in met relatief warme dagen en zelfs warmte-records.
Dan nog even een paar cijfers van december voordat we aan het jaaroverzicht 2022 beginnen.

Maandgemiddelde temperatuur 4,1°C en dat is vrijwel gelijk aan het langjarig gemiddelde.
De warmste dag was 31 december met een maximum temperatuur van 16,8°C (record, zie Weerhistorie regio Eindhoven (weerhistorie-eindhoven.nl)
De koudste nacht was de nacht van 14 december met -9,5° vorst.
Neerslag 78,3 mm in 93,7 uur.
De zon scheen 44 uur en 6 minuten. Dat was 18% van wat theoretisch mogelijk was.
Genoeg over december en we gaan beginnen aan

Het jaaroverzicht 2022 van de regio Eindhoven

2022 was een erg warm jaar. Dat past dus in de “traditie” van de reeks warme jaren in de 21e eeuw.
De gemiddelde jaartemperatuur is uitgekomen op 11,94°C en dat is slechts 0,01 onder het warmste jaar 2020.
De zon scheen 2170 uur en dat is recordveel. We kregen ook recordveel straling op onze kop en dat is natuurlijk niet verwonderlijk bij een record aan zonuren.
We hadden ook 126 warme dagen en daarvan waren er 16 tropisch. De meeste tropische dagen had de maand augustus met 16. Van 7 augustus t/m 16 augustus zaten we in een 10-daagse hittegolf. De hoogste temperatuur in deze hittegolf was 33,1°C op 14 augustus. Later in de maand hadden we nog enkele tropische dagen. Het kwam toen niet tot een hittegolf maar op 24 en 25 augustus met resp. 32,3 en 33,5 graden was het ook erg warm.
De hoogste temperatuur van het jaar 2022 was echter niet in augustus want op 19 juli werden we getrakteerd op een temperatuur van maar liefst 38,3°C. In juni hadden we ook al te maken gehad met extreme hitte. Van 15 juni t/m 18 juni zaten we in temperaturen van resp. 25,8 – 25,2 – 30,4 en 32,1 graden.
Ik heb een behoorlijk lijvige jaartabel gemaakt. Vrijwel alles wat van enige betekenis is staat erin.
Bekijk de cijfertjes van dit toch wel bijzondere jaar en als er aanvullingen nodig zijn dan hoor ik het wel.
De meeste cijfers komen van de bron KNMI. Ze zijn gemeten op het automatische weerstation 370.
Daar waar ik cijfers uit de periode van voor 1951 nodig had gebruikte ik andere bronnen.

Gerrit