Zijn vrouwen niet creatief?

Even terug waren we een paar dagen in Altenahr, waar de gevolgen van de gruwelijke Ahr overstroming in juli 2021 nog steeds zichtbaar zijn.
Na de gebruikelijk inkopen, in het Ahrdal wordt wijn gemaakt, blijft het de moeite waard om cultuur te snuiven. Deze keer werd dat het Arp museum bij Rolandseck.

Arp museum Rolandseck

Behalve de vaste collectie met werken van Hans Arp en Sophie Taeuber-Arp was er ook een expositie van “Maestras. Women Masters 1500–1900”

In de kunstgeschiedenis werden vrouwen systematisch genegeerd, uitgesloten of verklaard als een afzonderlijk individueel geval. In veel gevallen ontdekken tal van internationale musea vrouwelijke kunstenaars uit de middeleeuwen tot het modernisme en erkennen ze hun deel in de ontwikkeling van de schilderkunst. Zo was in het museum te lezen.
Het zal tijd worden zou je denken, het heeft veel te lang geduurd.

De expositie bevatte veel interessante werken zoals het onderstaande waar je de kersen zo van de schaal af pakt.

Giovanna Garzoni, Still life with cherries on a plate, pods and carpenter bee, 1642-51

Waar Monet tegenwoordig wordt gezien als de vader van impressionisme, klopt dat niet de ware vernieuwer is Berthe Morisot. Het schilderij hieronder deed me inderdaad denken aan Monet en Manet maar de naam bij het schilderij maakte die vergissing meteen duidelijk.

B. Morisot – Bust of Alice Gamby 1890 Foto: Rien Valk

Maria Sibylla Merian 1647-1717

In een van de zalen kwamen we nog iets bijzonders tegen, een boek met tekst en tekeningen van een naar ik dacht Nederlandse vrouw, Maria Sibylla Merian gezien de tekst.

Foto: Rien Valk

Ze werd echter in Frankfurt geboren als dochter van een Zwitserse vader en een Nederlandse moeder. Vandaar haar kennis van het Nederlands. Ze woonde achtereenvolgens in Frankfurt, Nurnberg, Waltha State in Friesland, Amsterdam en Suriname. Merian legde niet alleen de basis voor de entomologie, de insectenkunde, maar was ook een van de eerste botanische kunstenaars.

Foto: Rien Valk

Toen Pieter Teyler van der Hulst in 1778 te Haarlem overleed, trof de notaris, die zijn nagelaten bezittingen beschreef, maar liefst 61 ingelijste prenten van Maria Sibylla Merian aan. Dit waren met de hand ingekleurde gravures uit ‘Metamorphosis Insectorem Surinamensium’

Is er nu nog iemand die twijfelt aan de capaciteiten van vrouwen?

3 reacties

  • Nanna

    Leuk artikel Rien. Bijzonder dat je daar Maria Sibylla Merian tegenkwam. Ik dacht ook dat ze Nederlandse was. Heb haar werk leren kennen via de literatuur, door de levensbeschrijving in dichtvorm door Bertus Aafjes. Voorzien van veel van haar tekeningen. Zo mooi.
    Ik ben ook blij met de aandacht die er nu is (en gaat groeien hopelijk) voor vrouwelijke kunstenaars, zoals in het Rijksmuseum waar voor het eerst werk van vrouwelijke kunstenaars in de Eregalerij hangt. Zal tijd worden

    • Rien Valk

      Bedankt voor je reactie Nanna.
      Bij het schilderij van de kersen moest ik aan jouw tekeningen denken die op DSE regelmatig net zo’n fijne details weergeven als op dat schilderij.
      Bij Maria Sibylla Merian werd het me pas later via internet duidelijk dat ze Duitse van geboorte was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *