Voorspelling Windhinder in Eindhoven

In een vorig artikel hebben we de aandacht voor windhinder in Rotterdam besproken. Wat kun je verwachten als je de Eindhovense projecten langs deze lat legt. In het Rotterdamse verhaal staat dat boerenverstand eigenlijk niet helpt, maar de schrijver van dit verhaal kan helaas niet anders. Elektrotechnische achtergrond helpt hier niet en stromingsleer zat niet in het curriculum.

Hoe los je windproblemen op volgens de Rotterdammers?

Dit werkt wel:

  • Oriënteer gebouwen slim ten opzichte van de dominante windrichting (Zuid-West)
  • Laat gebouwen elkaar beschutting bieden
  • Integreer set-backs of luifels om valwinden op te vangen
  • Geef torens een aerodynamische vorm (afronden o.i.d.)
  • Pas functies in de openbare ruimte aan aan het windklimaat (als dat kan)
  • Windschermen of atria in de openbare ruimte kunnen helpen, maar zijn vaak esthetisch en/of functioneel ongewenst

Dit werkt niet/ dit willen we niet:

  • Vegetatie is geen betrouwbare oplossing voor windproblemen die door gebouwen veroorzaakt worden
  • Subtiele aanpassingen zoals materiaal en reliëf in de gevel zijn nauwelijks tot niet effectief Bij gebouw

Eindhoven Centrum

Over 20 jaar ligt er een lange brede goot vanaf het PSV stadion, langs de nieuwe hoge gebouwen in plaats van het politiebureau, over het 18 septemberplein, door DistrictE en dan via het stationsplein door de goot tussen de gebouwen van Lightyards naar de Dommel. Die goot loopt in dezelfde richting als de meest voorkomende windrichting: van Zuid-West naar Noord Oost. Dat zal vast wel windhinder geven.

Parallel daaraan ligt de nieuwe Fellenoord. Een brede laan en een smaller wandelgebied tussen hoge gebouwen van het PSV Stadion tot de Dorgelolaan. Op die brede laan zal de wind de grond bereiken. Bij het smalle wandelgebied tussen hoge gebouwen zal de wind eroverheen gaan. Het valt wel op dat de hoogbouw in dit gebied niet op een sokkel staat. Dat geeft risico’s. Vooral het pleintje voor het Stroomhuis zal het moeilijk krijgen met valwinden.

 

 

 

District-E

De drie torens van District-E (tussen Eindhoven CS en de Bijenkorf) zijn drie slanke torens van 140, 110 en 75 meter hoog die bij elkaar op een kluitje staan. De laagste toren staat aan de Zuid-West kant, wat verder van het spoor. De hoogste aan de Noord-West kant en de middelste aan de Noord-Oost kant.

Zo op het oog heeft de architect goed gekeken naar mogelijkheden om windhinder te verminderen. Waarschijnlijk is da took de reden dat de torens verwisseld zijn ten opzichte van de eerste plannen.

  • Alle torens zijn afgerond op de Zuid-West hoek. Dat is duur bouwen, maar waarschijnlijk werkt het wel goed om windhinder te beperken.
  • De torens staan dicht bij elkaar.
  • De laagste toren staat op een brede sokkel, die de valwinden zal breken, waardoor het op de grond wel mee zal vallen met de wind.
  • Op de terrassen op die sokkel zal het wel flink waaien. Daardoor zal het niet meevallen om de mooie begroeiing op die terrassen aan de gang te krijgen. Het is niet te verwachten dat je daar graag wilt rondhangen als het een beetje waait.
  • De hoogste en de middelste toren hebben een kleine sokkel. Daar kun je dus windhinder verwachten, vooral in de richting van de Vestdijktunnel en het zebrapad richting Bijenkorf.
  • Hoe de wind van het 18 Septemberplein door het wandelgebied van DistrictE waait of dat de wind eromheen gaat is niet duidelijk.

Lightyards en Edge

EDGE Eindhoven – MVSA Architects (mvsa-architects.com)

De zeven gebouwen naast het spoor tussen Eindhoven CS en de Dommel, waaronder het Studenthotel aka ‘The Social Hub’ vormen een ‘groen, nieuw, modern, urbaan gebied’ tussen gebouwen. Hoewel de websites zorgvuldig vermijden hoe hoog de gebouwen worden weten we dat er eentje van 75 meter hoog gebouwd word ten een paar van een meter of 40. We gokken de ruimte tussen de hoogbouw op een meter of 30.

De gebouwen zijn hoekig en staan niet op een sokkel. De dominante windrichting is vanaf het Stationsplein richting de Dommel. Met volle kracht waait het door het groene, nieuwe, moderne, urbane gebied tussen de gebouwen door dus. De goot wordt achterin smaller, dus de windsnelheden nemen daar toe. We vragen ons af of de idyllische plaatjes van de architect wel gaan kloppen. Met een beetje geluk staat District-E genoeg in de weg en buigt de wind af naar de Stationsweg.

Stadhuisgebied

Het Stadhuisplein is nu een grijze kale en ongezellige plek, zegt de krant. Dat moest worden aangepakt en er is een ontwerp gemaakt voor het plein dat over een jaar of tien gerealiseerd gaat worden.

Het Stadhuisplein is aan alle kanten gesloten, behalve aan de Zuidkant.

Op het Zuid-Westen wordt de wind een beetje tegengehouden door een hoge toren die bovenop het Stadskantoor staat. Helaas is de projectontwikkelaar failliet gegaan.

Het Noord-Oosten wordt een gebouw van een meter of 15 hoog. Daarboven is een set-back, in goei Eindhovens: de Belvedere. Achter de Belvedaire gaat het nog een verdieping of 4 omhoog. Verder naar achter staat nog een toren van een meter of 50. Zo op het oog is er weinig op te merken over mogelijke windhinder. Het ziet er allemaal goed uit. Een mogelijk puntje van zorg is de doorgang van het Stadhuisplein naar de binnenplaats van het concept.

De Noord-Westelijke kant van het Stadhuisplein staan twee rechttoe-rechtaan torens zonder sokkel. Daar moet beter naar gekeken worden. De gigahoge toren bovenop de Rechtbank wordt een drama. Valwinden op de Zuid-Westelijke gevel blazen de terrasjes op het sokkeltje gewoon weg. Verder zullen de dakpannen van het dak van de rechtbank het moeilijk krijgen bij een Zuidwester storm, tenzij die met grote spijkers vastgezet zijn.

 

De Belvedere rond het plein is zeer verdacht op het gebied van windhinder en misschien wel windgevaar.

 

VDMA

Het VDMA gebied is mooi ingesloten, er is een stadsbos, hoge gebouwen verspringen een paar keer in de hoogte. Kortom, we verwachten geen windproblemen bij VDMA.

Nieuwe Eindhoven

De Nieuwe Eindhoven op de Vestdijk is een hoge toren op een dun pootje. Valwinden zullen dus direct op straat vallen en door de open ruimte onder het gebouw kun je de nodige wervelingen verwachten. Het zal spannend worden of je op de fiets kunt blijven zitten op de Vestdijk.

De afgeronde hoeken zorgen wel voor een wat aerodynamischer gebouw.

Deskundigen gevraagd

Misschien is er iemand die wel weet waar hij/zij/het het over heeft of iemand die weet waar de gemeente de windonderzoeken verstopt heeft.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *